Tuesday, November 16, 2010

Ajar Anak Baca

Source : Blog ajar anak membaca awal


'BRAIN GYM'

Sepanjang 13 tahun buat training utk guru & ibubapa banyak juga yang cerita pasal budak-budak hyper. Actually bukan semua yang hyper, cuma terlebih tenaga. Cikgu pula syndrom kurang upaya. Penat tau jadi cikgu tadika! Ibubapa pula balik kerja tak terdaya, nak ajar anak cepat membaca. Anak yang jadi mangsa.

Teringat satu kes di Kerteh, seorang anak lelaki yang tersangat
aktif di tadika. Cikgu angkat tangan surrender tak tau apa nak buat. Of coursela, pada masa tu, anak ini masih tak boleh membaca sebab tiada fokus. Kebetulan di tadika tu ada seorang pegawai lelaki yang incharge tadika. Pegawai ni telah berjaya tolong anak lebih tenaga tadi. Dia cerita setiap pagi dia akan berlari 2x keliling padang(padang bola tau) dengan anak lelaki tadi. So bila masuk kelas, anak tadi dapat tumpu lebih perhatian.

Pendekatan yang sama dibuat oleh seorang guru pendidikan khas di Putrajaya. Anak-anak hyper diajar membaca dalam bilik kosong, supaya tiada distracti
ons. Sesi bacaan diselang dengan aktiviti melompat atas trampolin.

So penting untuk kita ingat, lifestyle 'kurung' anak di rumah, tengok TV, ma
in psp menyebabkan anak-anak tak berpeluang untuk cergas fizikal. Begitu juga rutin tadika yang 'mengurung' pelajar. Kita kena bagi peluang untuk anak-anak kita bersenam. Jadikan senamrobik sebagai sebahagian daripada program tadika.

Saya juga mencadangkan guru & ibubapa melakukan BRAIN GYM dengan anak-anak yang mencabar(bukan bermasalah ye..), terutama sebelum kelas membaca.
reads more, klik disini http://cepatmembaca.blogspot.com/2010/11/brain-gym.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails